Hopp til innhold

På bokturné med Liv Gade i Vestfold

Å være forfatter betyr at mye av tiden går til å sitte hjemme og skrive i ensom majestet, men iblant byr forfatterlivet også på nye møter med spennende og entusiastiske mennesker. Det fikk jeg oppleve til gagns i Vestfold denne uken, da jeg var med på to av bokinspirator Liv Gades sprudlende arrangementer på bibliotekene i Mjøndalen og på Tjøme.

Her står jeg flankert av bokinspirator Liv Gade til venstre, med «Portrett i flammer» i hånden, og forlegger Myriam H. Bjerkli til høyre.

Helt siden Liv Gade i fjor høst fikk min nye roman, Portrett i flammer, i hende, har hun overøst boken med lovord på mange av sine foredrag, noe som har bidratt til å skape oppmerksomhet rundt romanen i en tid der de færreste bøker får pressedekning og anmeldelser. Det er jeg svært takknemlig for. All ære til Liv for det arbeidet hun gjør!

Onsdag 5. juni ble jeg plukket opp i Drammen av Liv og min forlegger på Liv Forlag, Myriam Bjerkli. Dette var første gang jeg møtte dem begge i fysisk forstand. Vi kjørte til Mjøndalen bibliotek, hvor jeg også møtte forfatteren Gunn Marit Nisja for første gang, selv om jeg har kjent henne på nett helt siden 2006, da vi begge blogget på Forfatterbloggen, som De norske bokklubbene opprettet det året.

Mjøndalen bibliotek onsdag 5. juni. Bakerst står Helge Mork, Gunn Marit Nisja og Stian M. Landgaard, Foran sitter Myriam H. Bjerkli, Inger Henriksen, Liv Gade, Kristine S. Henningsen og Marit Reiersgård.

I Mjøndalen snakket Liv om en rekke nye og spennende bøker. Myriam H. Bjerkli og Gunn Marit Nisja snakket om sine egne bøker, og Liv Gade presenterte Portrett i flammer før hun stilte meg noen spørsmål om inspirasjonskilder, Isle of Wight og fremtidige skriveprosjekter.

Stolt forlegger Myriam H. Bjerkli & stolt forfatter Stian M. Landgaard med «Portrett i flammer».

Torsdag 6. juni tok jeg toget til Larvik og fikk første gang besøke Forlagshuset i Vestfold (som Liv Forlag er en del av). Det ble en hyggelig lunch med staben, og Liv Gade var også til stede sammen med Anne Lise Johannessen, som driver Hverdagsnettmagasinet. Myriam hadde ordnet det slik at hun skulle intervjue meg hjemme hos Liv Gade i Sandefjord.

Lunch på Forlagshuset i Vestfold torsdag 6. juni. Fra venstre: Frode Eie Larsen, Stian M. Landgaard, Anne Lise Johannessen, Liv Gade, Myriam H. Bjerkli og Jann Rygh Sivertsen. Bildet tas av Jonas A. Larsen.

Jeg fikk med meg et helt nett med bøker fra forlaget, og så kjørte vi til Liv Gades hjem ved Sandefjordsfjorden (morsomt navn). Mens Liv forberedte seg på kveldens foredrag, intervjuet Anne Lise Johannessen meg i toppetasjen. Etterpå gikk jeg en tur ned til havet for å nyte den herlige utsikten.

Sandefjordsfjorden med holmer og forfriskende vind. Foto: Stian M. Landgaard.

I firetiden kom forfatteren Øivind Berg, som nettopp har gitt ut boken De kalte henne Lesben Askepott, et (post)moderne folkeeventyr med KI-illustrasjoner. Liv hadde vist meg boken i forkant. Artig påfunn, og bildene var overraskende flotte. I hans «forlagsbobil» kjørte vi mot Tjøme mens han gav meg en utførlig innføring i lokalhistorie på veien. Her var det virkelig full pakke!

Her sitter jeg på Tjøme bibliotek, som ble godt besøkt denne kvelden. Foto: Øivind Berg.

Liv holdt som vanlig et entusiastisk foredrag om en rekke bøker. Noen var de samme som dagen før, mens andre var nye. Hun fortalte med liv og glød om Portrett i flammer, før jeg gikk på scenen og svarte på noen spørsmål om boken, slik vi hadde gjort i Mjøndalen. Publikum så ut til å kose seg!

Til slutt var det Øivind Bergs tur. Han viste frem illustrasjoner fra De kalte henne Lesben Askepott mens Liv gjenfortalte historien i korte trekk. Så tok han selv ordet og fortalte om hvordan boken oppstod, og om kritikken han hadde fått fordi boken inneholdt KI-illustrasjoner. Men ingen skal beskylde ham for å ha vært lite gjennomtenkt i sine valg; han hadde nemlig vært i kontakt med FRI for å forhøre seg om de syntes det var greit at han brukte «lesben» i boktittelen. (De var riktignok skeptiske, men ordspillet lesben/Espen var for bra til at Øivind kunne la det ligge.)

Forsiden til «De kalte henne Lesben Askepott» på skjermen mens Liv forteller og Øivind styrer presentasjonen. Foto: Stian M. Landgaard

Til slutt var det utlodning av bøker. Liv hadde med seg en rekke av titlene hun hadde snakket om, deriblant min, og en meget fornøyd kvinne ble den lykkelige eier av Portrett i flammer. Da hun kom frem for å be meg signere den, sa hun at hun hadde vært på et tidligere foredrag med Liv hvor min bok også hadde blitt utloddet, men da hadde hun dessverre ikke vunnet den. I dag var det endelig hennes tur, og det var hun glad for!

Her holder Liv frem de ulike bøkene, og jeg trekker opp lodd fra skålen og annonserer de heldige vinnerne. Foto: Øivind Berg.

Etter utlodningen kjørte Øivind og Liv meg opp til Tønsberg, hvor jeg tok inn på hotellet Wilhelmsen House. Øivind hadde noe å fortelle om dette bygget også: Det var opprinnelig elevhjem for sykepleiere som tok sin utdannelse i Tønsberg.

Wilhelmsen House: Ærverdig bygning i nyklassisistisk stil fra 1926. Foto: Stian M. Landgaard.

Etter å ha spasert en tur ned til sentrum og spist en sen middag på kinarestaurant, gikk jeg tilbake til hotellet og fikk meg en god natts søvn før jeg tok toget opp til Gardermoen fredag 7. juni og flyet videre til Tromsø.

Fra august 2023 frem til juni 2024 har jeg reist mye. Sommerplanen er å holde seg i Tromsø og fokusere på jobb og skriving. Men hvem vet hva resten av 2024 vil bringe. Vestfold gav definitivt mersmak!